Vinterfriluftsdag = fika

Nu är lovet slut, och då börjar jag sporta! Aja, vi hade i alla fall vinterfriluftsdag i dag och jag och några andra i skolan var i Svartbäcksmåla. Hade tänkt åka skidor och släpade med mig stavar, pjäxor och hela kittet, men det var ju bara en backe typ och jag som är van vid alpin skidåkning tröttnade snabbt. Det blev en massa fikande och lite pulkaåkande i stället. Åt en semla eftersom det är Fettisdagen i dag, hoppas ni inte glömt det! Själv älskar jag semlor och de flesta bakverk. Något som är väldigt gott är kaiserschmarrn. En österrikisk efterrätt som påminner lite om pankakor. Här är ett recept:

♥Kaiserschmarrn♥

Ingredienser:

- 4 msk russin

- ev. 4 msk brun rom

- 1 dl vetemjöl

- 1 krm salt

- 3 msk socker

- 1 tsk vaniljsocker

- 2 dl mjölk

- 2 äggulor

- 3 äggvitor

- 1 ½ tsk smör

- florsocker

Låt eventuellt russinen dra i rom någon halvtimme. För alkoholfritt låt russinen koka i vatten.
Blanda mjöl, salt och sockersorterna. Vispa i mjölken skvättvis. Tillsätt en gula i sänder.
Vispa äggvitorna till styvt skum. Vänd ner mjölsmeten och hälften av russinen.
Grädda smeten i en stekpanna 3-4 minuter på varje sida, vänd försiktigt.
Riv pankakan i grova bitar och lägg upp på en varm tallrik. Strö över florsocker och servera eventuellt med äppelmos.



  Gute apetit!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0